MADONNA x LATINO – 9 latynoskich piosenek Królowej Popu

mdna 500

Medellín – tak nazywa się pierwszy singiel promujący inspirowany Lizboną, czternasty album Królowej Popu – Madame X. Piosenka została nagrana w duecie z kolumbijskim wokalistą Malumą. Madonna w swojej karierze wielokrotnie inspirowała się kulturą latynoską – zarówno wizualnie, jak i muzycznie. Nie zawsze bywało różowo – obok znanych każdemu szlagierów, spod jej ręki wyszły też niemałe muzyczne koszmarki. Oto mój subiektywny ranking piosenek Madonny z wpływami latynoskimi – od najgorszej do najlepszej.


09. SPANISH LESSON / z albumu Hard Candy (2008)

Wojaże Madonny w latynoskie klimaty nie zawsze przynosiły dobre efekty. Prawdziwego potwora skrywa album Hard Candy z 2008 roku. Spanish Lesson to po prostu jest zły utwór. Przekombinowana krzyżówka latynoskich dźwięków, dziwnych komputerowych zabiegów Pharrella Williamsa, naiwnego tekstu i koszmarnego akcentu Madonny powstała na gruzach Like I Love You Justina Timberlake’a. Do przesłuchania tylko z ciekawości!


08. I’M GOING BANANAS / z albumu I’m Breathless: Music from and Inspired by the Film Dick Tracy (1990)

Inspirowana twórczością Carmen Mirandy, utrzymana w rytmie salsy piosenka umieszczona na ścieżce dźwiękowej inspirowanej i pochodzącej z filmu Dick Tracy z 1990 roku. Madonna nie powinna chwalić się takimi, śpiewanymi na ściśniętym gardle utworami. I’m Going Bananas można potraktować raczej jako dowcip, aniżeli coś poważnego. To krótkie, niespełna dwuminutowe, zaśpiewane hiszpańskim akcentem nagranie dość dobrze wkomponowuje się w jazzowo – swingową zawartość krążka I’m Breathless. Pobrzmiewające w tle dźwięki pianina i perkusji wzbogacono dodatkowo dęciakami zagranymi przez mariachi – Xaviera Serrano oraz Samuela Nolasco.


07. LO QUE SIENTE LA MUJER / b-side singla What It Feels Like For a Girl (2001)

Hiszpańskojęzyczna wersja utworu What It Feels Like for a Girl, umieszczona na amerykańskim maxi-singlu, bonusowym dysku specjalnej, koncertowej edycji albumu Music i jego meksykańskiej wersji podstawowej. Madonna wykonywała nagranie na żywo w trakcie Drowned World Tour – hiszpańskojęzyczna wersja bardziej pasowała do latynoskiej części show, dlatego zdecydowano o umieszczeniu tej wersji w głównej setliście. Hiszpańska wersja piosenki spotkała się z mieszanymi uczuciami ze strony latynoskiej publiczności, w związku z nieprecyzyjnym tłumaczeniem autorstwa Alberto Ferrerasa. W hiszpańskiej wersji tekstu zamieniono m.in. „dziewczynę” na „kobietę”. Nagranie można zakwalifikować do kolekcji „madonnowych ciekawostek”. Reinterpretacja tekstu nie poszła w parze z niezmienionym brzmieniem, co pozbawiło Lo Que Siente La Mujer dużej dozy latynoskiego feelingu.


06. VERÁS / b-side singla You’ll See (1995)

Pierwszy utwór Madonny zaśpiewany w całości po hiszpańsku. Verás, będące latynoską wersją ballady You’ll See było równie mocno krytykowane za słabe tłumaczenie co późniejsze Lo Que Siente La Mujer. Nagranie umieszczono na latynoskiej wersji składanki Something to Remember oraz jako b-side amerykańskiego singla You’ll See. Do wersji hiszpańskiej powstał także teledysk, będący montażem ujęć Madonny śpiewającej w studiu z kadrami oryginalnego, anglojęzycznego wideoklipu. Nagranie hiszpańskiej wersji piosenki było w tamtym czasie dobrze przemyślanym zabiegiem marketingowym. Zszargana seksualną rewolucją reputacja gwiazdy wymagała wówczas rozmaitych zabiegów mających na celu wygładzenie jej wizerunku. Ukłon w stronę Latynosów w teledyskach do Take a Bow i You’ll See, a w końcu hiszpańskojęzyczna piosenka puszczona w latynoski eter nie były dziełem przypadku. Skutecznie stonowały wizerunek rozerotyzowanej Madonny, przygotowując jej grunt pod promocję Evity.


05. WHO’S THAT GIRL / z albumu Who’s That Girl: Original Motion Picture Soundtrack (1987)

Główny singiel promujący ścieżkę dźwiękową do filmu o tym samym tytule z 1987 roku. Klasyczna, ejtisowa Madonna. Hiszpańskie frazy śpiewane w refrenie i trąbki pobrzmiewające gdzieś w tle dodały nagraniu latynoskiego charakteru. Piosenka powstała w ciągu jednego dnia. Madonna nagrała wokal za pierwszym podejściem, a Patrick Leonard i Stephen Bray zagrali na gitarach i perkusji. Zanim film zdążył zatonąć na amerykańskim box office, Madonna zdążyła odtrąbić szósty #1 na liście Billboardu i wykuć z tego prostego numeru przebój lata 1987 roku.


04. BE CAREFUL (CIUDADO CON MI CORAZÓN) (duet z Ricky’m Martinem) / z albumu Ricky Martin (1999)

20 lat temu Madonna pokusiła się o duet z Ricky’m Martinem. I to jaki! Wyobraźcie sobie latynoskiego ducha tchniętego w przestrzenne, typowo elektroniczne brzmienie Ray of Light. Taka właśnie jest ballada Be Careful – zgrabna, subtelna, nowoczesna i bardzo hiszpańska. Madonna i Martin poznali się za kulisami rozdania nagród Grammy w 1999 roku. Tydzień później Madonna zadzwoniła do Martina i zaproponowała mu nagranie razem piosenki. Utwór był brany pod uwagę jako drugi singiel z albumu piosenkarza. Niestety w tamtym czasie Madonna była już zbyt zajęta, by nagrać wideoklip, dlatego nagranie nigdy nie zostało wydane na małym krążku. Wielka szkoda!


03. MEDELLÍN (duet z Malumą) / z albumu Madame X (2019)

Pierwszy singiel promujący czternasty studyjny album Madonny Madame X. Klimatyczny, przyjemny, bujany, wakacyjny numer nagrany w duecie z kolumbijskim wokalistą Malumą. Do jazdy samochodem, pod chmurkę na plaży. Madonna zwalnia tempo i zaprasza wszystkich do cha chy. Nie jest to z pewnością utwór z przeznaczeniem na klasyk ani kolejny taneczny banger, do jakich przyzwyczaiła wszystkich piosenkarka. Raczej można go potraktować jako finezyjne preludium do inspirowanego Lizboną albumu długogrającego i najlepszy singiel otwierający promocję nowej płyty od ponad dekady.


02. SPANISH EYES / z albumu Like a Prayer (1989)

Umieszczona na albumie Like a Prayer ballada Spanish Eyes (na późniejszych wydaniach albumu nazwana Pray For Spanish Eyes) została oparta na melodii prowadzonej przez hiszpańską gitarę. Pojawiają się w niej także trąbki mariachi. Jednocześnie jest to jedna z najsmutniejszych ballad Madonny, prawdopodobnie napisana w hołdzie przyjaciołom zmarłym na AIDS. Pierwsze wydania albumu Like a Prayer zawierały broszurę informacyjną „Fakty o AIDS”.


01. LA ISLA BONITA / z albumu True Blue (1986)

Ostatni singiel promujący album True Blue. Pierwotnie nagranie miało trafić w ręce Michaela Jacksona z myślą o jego albumie Bad. Kiedy Jackson odrzucił propozycję, Patrick Leonard przerobił nagranie z myślą o Madonnie, która napisała do niego tekst i melodię. Utwór przybrał formę hołdu dla kultury latynoskiej. Można usłyszeć w nim kubańskie bębny, hiszpańską gitarę, marakasy i harmonijki. Wszystko zgrabnie inkorporowano w ramy ejtisowego, popowego brzmienia Madonny opartego głównie na automacie perkusyjnym. Piosenka jest jednym z ulubionych nagrań samej Madonny, która wielokrotnie wykonywała ją podczas koncertów na żywo. Jest to także jeden z najbardziej ponadczasowych, popularnych i najczęściej odtwarzanych współcześnie numerów z jej muzycznego katalogu.


Reklamy

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s