JOINING FORCES – 10 najlepszych żeńskich duetów

Madonna i Britney Spears na planie teledysku do Me Against the Music (2003)

Nikt nie potrafi namieszać na rynku muzycznym tak jak diwy! Wybraliśmy już najbardziej prowokujące żeńskie teledyski ostatnich lat oraz przyglądnęliśmy się na jakich samplach współczesne supergwiazdy opierały swoje szlagiery. Dzisiaj, w wyjątkowy dzień – Dzień Kobiet – sprawdziliśmy co się dzieje, kiedy diwy łączą siły! Jakie duety umieściliśmy w naszym Top 10 najlepszych żeńskich kooperacji? 


10. EVE feat. GWEN STEFANI – Let Me Blow Ya Mind / z albumu Scorpion (2001)

Początek nowego millennium wzbudził w liderce No Doubt – Gwen Stefani chęć rozpoczęcia kariery solowej. Artystka podjęła wówczas współpracę z Moby’m przy singlowej wersji South Side. Dr. Dre pracował w tamtym czasie nad kilkoma nagraniami na drugi studyjny album raperki Eve. Zachęcona dobrym odbiorem South Side Stefani konsekwentnie czyniła starania nad rozkręceniem solowej kariery. Szef wytwórni Interscope – Jimmy Iovine podsunął jej pomysł współpracy z Dr. Dre. Producent zapoznał Stefani z Eve, która będąc główną współautorką nagrania Let Me Blow Ya Mind nawiązała z nią współpracę przy tym utworze. Duet wydano jako drugi singiel z albumu Scorpion. Nie trzeba było długo czekać na odzew publiczności.

Let Me Blow Ya Mind stało się największym przebojem Eve w USA docierając do #2 na liście Billboard Hot 100. Większa rozpoznawalność Stefani poza USA przyczyniła się do wysokich pozycji nagrania na listach europejskich, czego efektem były 3 tygodnie na #1 listy European Hot 100. Piosenkę uhonorowano nagrodą Grammy w kategorii Best Rap/Sung Performance, natomiast teledysk do niej nagrodzono statuetką MTV VMA w kategorii Najlepszy żeński teledysk. Wydany w 2001 roku utwór wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Umieszczony w 2009 roku w serwisie YouTube teledysk obejrzano do dnia dzisiejszego blisko 150 mln razy, a nagranie w serwisie Spotify osiągnęło niedawno poziom 163 mln streamów. Sukces utworu otworzył Gwen Stefani drogę do solowej kariery. W 2004 roku ukazał się jej pierwszy album Love.Angel.Music.Baby na którym artystki ponownie połączyły siły przy kolejnym singlowym utworze Rich Girl. W 2016 roku wyruszyły razem w trasę koncertową This Is What the Truth Feels Like Tour.


9. SHAKIRA feat. RIHANNA – Can’t Remember to Forget You / z albumu Shakira (2014)

Współpraca Shakiry i Rihanny długo była owiana tajemnicą. Wszystko zmieniło się w grudniu 2013 roku, kiedy na portalu Twitter zaczęły pojawiać się wpisy sugerujące współpracę dwóch artystek. Plotki potwierdził Pitbull, który w jednym z radiowych wywiadów ujawnił, że Rihanna odrzuciła propozycję udziału w nagraniu Timber, ponieważ była w tamtym czasie zajęta jakimś bliżej nieokreślonym projektem z Shakirą. Po niespełna miesiącu światło dzienne ujrzał utrzymany w stylu new wave i ska singiel Can’t Remember to Forget You.

Dziewczyny skutecznie podkręciły zainteresowanie piosenką publikując pikantny teledysk, który po dzień dzisiejszy wyświetlono w serwisie YouTube ponad 1 mld razy. Klip wywołał kontrowersje w rodzimym kraju Shakiry, gdzie gwiazda została oskarżona przez jednego z polityków o promowanie lesbijstwa. Shakira zamknęła mu usta, wyznając w jednym z wywiadów, że zanim zaczęła nagrywać teledysk skonsultowała się ze swoim chłopakiem, który wyraził zgodę na wszystkie łóżkowe sceny z Rihanną. Ta gorąca, latynoska współpraca na początku 2014 zaliczyła całkiem udany rajd po listach przebojów na całym świecie, sprzedając się łącznie w ilości 1,7 mln cyfrowych egzemplarzy i nabijając ponad 200 mln streamów na Spotify.


8. WHITNEY HOUSTON & MARIAH CAREY – When You Believe / z albumu #1’s / My Love Is Your Love (1998)

Wprowadzenie Mariah Carey do projektu When You Believe nastąpiło w trakcie zdjęć do filmu Glitter. Diwa otrzymała propozycję nagrania utworu od Jeffrey’a Katzenberga – współwłaściciela wytwórni DreamWorks. Mniej więcej w tym samym czasie Babyface, który pracował nad materiałem na nową płytę Whitney Houston, podsunął swojej współpracownicy pomysł nagrania numeru na ścieżkę dźwiękową do filmu Książę Egiptu. Obydwie diwy po zapoznaniu się z filmem wyraziły chęć zaśpiewania promującej go piosenki. Wyobraźcie sobie ich zdziwienie, kiedy dowiedziały się, że nad utworem będą pracowały razem! Mariah uznała wspólną piosenkę z Whitney za „cud” i kompilując tracklistę składanki #1’s, bez zastanowienia włączyła w jej program When You Believe.

Oczekiwania wobec utworu były bardzo wysokie, w końcu łączył on w sobie dwa potężne głosy. Efektem wygórowanych oczekiwań było bardzo umiarkowane przyjęcie numeru w USA, który dotarł jedynie do #15 na liście Billboard Hot 100. W opozycji do USA stanęła jednak reszta świata, która przyjęła duet Carey-Houston o wiele bardziej entuzjastycznie. Na całym świecie singiel trafił na bardzo wysokie miejsca list przebojów, a łączna sprzedaż fizycznej i cyfrowej wersji przekroczyła 2 mln egzemplarzy. Teledysk wygenerował 255 mln wyświetleń na YouTube a w erze streamingu piosenka osiągnęła wynik 57 mln streamów na Spotify. When You Believe otrzymało Oscara w kategorii Best Original Song. Zgodnie z zasadami statuetka powędrowała do autora piosenki Stephena Schwartza, ale artystki i tak wykonały wspólnie numer na uroczystej gali wręczenia nagród w 1999 roku.


7. CHRISTINA AGUILERA feat. LIL’ KIM – Can’t Hold Us Down / z albumu Stripped (2002)

Can’t Hold Us Down to stanowcza i bezpośrednia rozprawa z seksizmem i niesprawiedliwością tłumienia swobody kobiet w różnych dziedzinach życia społecznego. Xtina i Lil’ Kim nie zgadzają się na nierówne i powierzchowne traktowanie kobiet oraz mizoginistyczne postawy ze strony mężczyzn, lansowane np. w dokonaniach raperów. Przesłanie, by nie poddawać się w walce o swoje prawa artystki kierują do wszystkich fanek na całym świecie. Feministyczny tekst inkorporowano w ramy hip-hopu, popu i r&b tworząc miejski, trochę pokręcony ale bardzo wyrazisty numer wsparty kapitalnym teledyskiem wyreżyserowanym przez Davida LaChapelle. Can’t Hold Us Down jest nie tylko jedną z najbardziej przemyślanych muzycznych kooperacji Aguilery, ale i jednym z najlepszych utworów w całej jej karierze.

Ciekawostką jest, że na featuringu pierwotnie miała wylądować raperka Eve. Lil’ Kim była w tamtym czasie dziewczyną jednego z producentów utworu, a Aguilera współpracowała z nią już rok wcześniej przy okazji utworu Lady Marmelade. Nie wiadomo jednak, co ostatecznie zdecydowało o jej udziale w nagraniu. Piosenka będąc czwartym utworem promującym album Stripped nie była wielkim, singlowym bestsellerem, jednak sprzedała się na całym świecie w blisko 1 mln egzemplarzy fizycznych i cyfrowych, trafiła to Top 10 list przebojów w ponad 10 krajach na całym świecie a teledysk, mimo cenzury, był w czasie premiery jednym z najczęściej emitowanych klipów w stacjach muzycznych. Wideoklip w serwisie YouTube do dnia dzisiejszego obejrzano ponad 91 mln razy.


6. CIARA feat. MISSY ELLIOTT – 1,2 Step / z albumu Goodies (2004)

Ciara nagrała 1,2 Step dwa lata przed wydaniem swojego debiutanckiego albumu Goodies. Jazze Pha – producent utworu zaproponował Missy Elliott gościnny udział w piosence. Missy interpolowała do 1,2 Step podobny wers z nagrania Teeny Marie Square Biz z 1981 roku. Rok później Ciara będąc w szczycie popularności odwdzięczyła się Missy, pojawiając się na featuringu jej singla Lose Control. 1,2 Step podobnie jak Goodies jest utworem z gatunku crunk&B, czyli mieszanką crunku (odmiany hip-hopu wywodzącej się z rejonów Atlanty i Memphis) i r&b z wpływami muzyki elektronicznej lat 80. Ciara oraz Usher przyczynili się w 2004 roku do spopularyzowania tej odmiany hip-hopu.

Nagranie podbiło amerykańskie listy przebojów utrzymując się na #2 listy Billboard Hot 100 przez 7 tygodni. Singiel w wersji fizycznej i cyfrowej łącznie sprzedał się tam w liczbie przekraczającej 3 mln egzemplarzy. Magazyn Billboard sklasyfikował utwór jako 5. najlepszy singiel 2005 roku w USA. Piosenka cieszyła się także dużą popularnością poza Ameryką, zaliczając Top 10 list w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech, Finlandii czy Australii. Piosenka jest po dzień dzisiejszy najchętniej odsłuchiwanym nagraniem z repertuaru Ciary i Missy Elliott w serwisie Spotify z wynikiem 230 mln streamów.


5. BRITNEY SPEARS feat. MADONNA – Me Against the Music / z albumu In the Zone (2003)

Pierwsza, solowa wersja Me Against the Music początkowo bardziej podobała się managementowi Britney niż jej samej. W sierpniu 2003 roku nagranie było już ukończone, ale nie było brane pod uwagę przez wytwórnię Spears jako pierwszy singiel promujący krążek In the Zone. W trakcie prób do rozdania nagród MTV VMA, Britney puściła kawałek Madonnie. Dowiedziawszy się, że utwór bardzo spodobał się Królowej Popu, Spears zaproponowała jej udział w nim. Madonna dograła swoje partie, zamieniając piosenkę w duet. Britney, bardzo pozytywnie zaskoczona wkładem, który jej idolka włożyła w finalną kompozycję przekonała swoją wytwórnię do wydania Me Against the Music na pierwszym singlu z nadchodzącej płyty. Klubowy klimat utworu przeniesiono do sugestywnego teledysku, nawiązującego do całuśnego skandalu z gali MTV VMA. Dzięki temu nie było stacji, w której nie puszczano by w tamtym czasie klipu Me Against the Music. Każdy chciał to zobaczyć!

Ogromne wsparcie ze strony klubów i stacji muzycznych wywindowało nagranie na #1 listy European Hot 100 na 3 tygodnie. Singiel sprzedano w liczbie 1,2 mln kopii fizycznych i cyfrowych. Nagranie pomogło Spears powrócić do łask amerykańskiej publiczności po serii nieudanych singli wydanych w 2001 i 2002 roku. Duet wyszedł także na korzyść Madonnie, która mocno nadszarpnęła swój wizerunek w USA w trakcie promocji albumu American Life. Wniosek z tej historii nasuwa się sam: warto łączyć siły!


4. ARIANA GRANDE feat. IGGY AZALEA – Problem / z albumu My Everything (2014)

Prace nad drugim studyjnym albumem Ariany Grande ruszyły bardzo szybko po premierze debiutanckiej płyty Yours Truly. To na tej płycie początkowo miała pojawić się Iggy Azalea. Los jednak chciał inaczej. Pierwotnie w utworze Problem rapowaną wstawkę mieli zaśpiewać Ying Yang Twins. Kiedy nie udało się ich ściągnąć do studia, Grande zaproponowała, by w utworze wzięła udział Iggy Azalea, której była fanką od kiedy usłyszała jej utwór Work, a którą poznała w trakcie rozdania nagród MTV EMA 2013. Zanim jednak utwór otrzymał finalny kształt, Ariana nie miała przekonania do umieszczenia go na swojej drugiej płycie. Dopiero w trakcie odsłuchu z managementem i kierownictwem wytwórni Grande zauważyła tkwiący w nim potencjał. Wzmocnienie jego taneczno – popowej natury o charakterystyczny saksofonowy motyw i o wpływy hip – hopowe podkręciło nagranie na tyle, że zdecydowano by był pierwszym singlem zapowiadającym drugi krążek Grande.

Opłaciło się. Niespełna 37 minut od premiery wystarczyło by nagranie wylądowało na szczycie amerykańskiego sklepu iTunes, dzięki czemu Problem zyskało miano najszybciej sprzedającego się cyfrowego singla w historii. Wideoklip do utworu zanotował w serwisie YouTube 1,2 mld wyświetleń i otrzymał statuetkę MTV VMA w kategorii Najlepszy teledysk pop. Singiel cyfrowy sprzedano na całym świecie w liczbie ponad 8,7 mln egzemplarzy, a w serwisie Spotify numer odtworzono do tej pory 535 mln razy.


3. BEYONCÉ feat. SHAKIRA – Beautiful Liar / z albumu B’Day (Deluxe Edition) (2007)

Pierwotna wersja Beautiful Liar wyszła z rąk norweskiego duetu Stargate. Menadżer duetu, Tyran Smith stwierdził, że będzie to idealna piosenka dla Shakiry i Beyoncé. Norwegowie nie wierzyli w realizację jego pomysłu, ale Smith pozostał wierny swojej koncepcji. Zlecił dokończenie utworu z udziałem Amandy Ghost i Iana Dencha, którzy napisali większość tekstu i melodii. Finalny produkt zaprezentowano Beyoncé, która zaakceptowała piosenkę, dodała od siebie kilka wersów i nagrała solową wersję na długo przed wydaniem jej na albumie B’Day. Beyoncé spotykała się wcześniej z Shakirą za kulisami rozdań różnych nagród. Obie artystki bardzo się polubiły i miały w planach nagranie wspólnej piosenki w bliżej nieokreślonym terminie. Bey zaprosiła Shakirę do nagrania Beautiful Liar z myślą o reedycji płyty B’Day. W związku z tym, że Shakira w tamtym czasie koncertowała, obie artystki nagrały swoje partie osobno, a spotkały się dopiero na planie teledysku. Nagranie połączyło w sobie dwie temperamentne diwy muzyki – to nie mogło się nie udać!

Beautiful Liar podbiło szczyty list przebojów w 32 krajach na całym świecie. W Niemczech, Francji i Szwajcarii utwór jest po dzień dzisiejszy jedynym numerem 1 Beyoncé na tamtejszych listach sprzedaży. Piosenka spędziła 5 tygodni na #1 European Hot 100 i dotarła do #3 amerykańskiej listy Hot 100. Utwór sprzedał się na całym świecie w 5,3 mln fizycznych i cyfrowych kopii. Teledysk nagrodzony statuetką MTV VMA w kategorii Najlepsza współpraca do dnia dzisiejszego zanotował w serwisie YouTube 360 mln wyświetleń.


2. BRANDY feat. MONICA – The Boy Is Mine / z albumu Never Say Never / The Boy Is Mine (1998)

Inspiracją do powstania największego przeboju Brandy był odcinek The Jerry Springer Show o trójkątach miłosnych. Początkowo Brandy nagrała solową wersję piosenki, jednak wraz z producentem utworu uznała, że nagranie będzie lepsze jako duet. Do współpracy została zaangażowana Monica. Podejmując współpracę przy The Boy Is Mine dziewczyny w humorystyczny sposób zdementowały, jakoby w realnym życiu były ze sobą skonfliktowane. Singiel wydano jako utwór promujący zarówno płytę Brandy Never Say Never, jak i album Moniki The Boy Is Mine. Z racji tego, że Brandy była główną współautorką utworu jej płyta ukazała się miesiąc wcześniej.

Piosenka okupowała szczyt listy Billboard Hot 100 rekordową liczbę 13 tygodni i stała się najlepiej sprzedającym singlem 1998 roku w USA, rozchodząc się tam w liczbie ponad 2,6 mln egzemplarzy. Był to pierwszy od czasów Barbry Streisand i Donny Summer w 1979 roku żeński duet #1 na szczycie Hot 100. W sąsiedniej Kanadzie utwór spędził na #1 listy singlowej aż 15 tygodni. Wydanie tego numeru mocno podkręciło popularność muzyki r&b w Azji – tam The Boy Is Mine szczytował przez 2 miesiące, co nie udało się do tej pory żadnemu nagraniu z tego gatunku. Łącznie na całym świecie sprzedano ponad 4,5 mln singli fizycznych. Nagranie uhonorowano nagrodą Grammy w kategorii Najlepsze nagranie r&b. 1998 rok należał bezapelacyjnie do kobiet!


1. LADY GAGA feat. BEYONCÉ – Telephone / z albumu The Fame Monster (2009)

Ciężko w to uwierzyć, ale jeden z największych przebojów Lady Gagi nie był napisany w ogóle z myślą o jego autorce. Gaga napisała Telephone dla Britney Spears! Nagranie miało znaleźć się na jej płycie Circus, jednak wytwórnia odrzuciła utwór. Lady Gaga nie kryła zadowolenia, że piosenka z powrotem trafiła w jej ręce ponieważ od początku bardzo ją lubiła. Początkowo na featuringu miała pojawić się Spears. Lady Gaga nawiązała jednak współpracę z Beyoncé, którą poznała w trakcie rozdania nagród Billboardu. Najpierw Gaga pojawiła się w zremiksowanej wersji singla Beyoncé Video Phone. Beyoncé odwdzięczyła się udziałem w Telephone. Do singla nakręcono wysokobudżetowy, kontrowersyjny 9-minutowy teledysk inspirowany twórczością Quentina Tatantino. Na potrzeby klipu Tarantino pożyczył Gadze występujący w filmie Kill Bill charakterystyczny samochód Pussy Wagon.

Nagranie było kolejnym z rzędu ogromnym międzynarodowym przebojem Lady Gagi i Beyoncé, sprzedając się na całym świecie w astronomicznej liczbie blisko 10 mln fizycznych i cyfrowych egzemplarzy. Piosenka wdarła się do Top 5 na praktycznie wszystkich najważniejszych rynkach muzycznych świata zaczynając od USA i Kanady przez Wielką Brytanię, Francję, Niemcy i Włochy przez Japonię, Brazylię i Australię na Nowej Zelandii kończąc. Telephone było w 2010 roku najczęściej odtwarzanym utworem w serwisie Spotify na całym świecie. Pomyślcie sobie jakie byłyby jego wyniki, gdyby serwis był popularny w tamtym czasie tak jak dzisiaj! Do dnia dzisiejszego numer odtworzono w nim blisko 270 mln razy, a wideoklip zanotował na YouTube 345 mln wyświetleń. Czekamy na kolejne takie duety-bangery w wykonaniu Gagi!

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s