DANCE, WHITNEY – 11 najlepszych tanecznych hymnów od Whitney Houston

Whitney Houston zawsze będzie dla mnie jedną z najważniejszych i największych ikon muzyki popularnej. Miałem szczęście rozwijać swój muzyczny gust w czasie, kiedy Whitney święciła sukcesy z albumem My Love Is Your Love. Dzisiaj uważam ten krążek za jej prawdziwe magnum opus. W tamtym czasie niewyobrażalne było dla mnie, że kompilacja The Greatest Hits z 2000 roku będzie jednocześnie symbolicznym końcem ery wielkiej Whitney. Nic później nie było już takie samo, chociaż album I Look to You, mimo, że nie był idealny, to dał mi nadzieję, że to, co najgorsze, jest już za nią. Niestety było dopiero przed nią. Whitney zostawiła nam jednak w spadku ogromny dorobek w postaci swojej muzyki. Muzyki, która nie zrodziła się z przypadku, tylko z wielkiego talentu. Ja zawsze miałem większą słabość do tanecznej Whitney mimo, że bardzo cenię również jej balladowy dorobek. Pewnie kiedyś poświęcę mu osobny wpis. Dzisiaj wracam do Whitney, która tańczy – do prawdziwej Queen of the Night!


11. Million Dollar Bill / z albumu I Look to You (2009)

Jedyny międzynarodowy singiel z I Look to You stał się jednocześnie ostatnim wydanym za życia Whitney. W jednym z wywiadów Whitney przyznała, że przebój Alicii Keys No One, wydany jesienią 2007 roku był jedynym zasłyszanym w radiu nagraniem, które było dla niej inspirujące przy tworzeniu nowej płyty. W trakcie przyjęcia organizowanego przez Clive’a Davisa Whitney podeszła do Alicii i zapytała ją wprost, czy nie chciałaby wyprodukować piosenki na jej nowy album. Alicia zgodziła się i wraz z Swizz Beatzem i Normanem Harrisem napisała dla niej piosenkę Million Dollar Bill. Przyznam szczerze, że to oldschoolowe disco – dance – r&b jest jedynym porządnie wyprodukowanym nagraniem na ostatniej płycie Whitney. W utwór wsamplowano fragmenty nagrania We’re Getting Stronger z 1976 roku wykonywanego przez Lolettę Holloway, co dodało mu charakterystycznego retro – funkowego vibe’u. To comeback, na który czekali w tamtym czasie wszyscy. Piosenka stała się w wielu europejskich krajach najwyżej notowanym singlem Whitney od 2000 roku a w USA jej ostatnim klubowym numerem 1 aż do czasu pośmiertnego Higher Love z 2019 roku. Wielka szkoda, że całego I Look to You nie ubrano w takie retro – disco – r&b. Z złotej ery disco – funku można było ponownie zaczerpnąć tyle melodii i klasyków, w których sprawdziłaby się Whitney!


10. It’s Not Right but It’s Okay (Thunderpuss Mix) / z singla It’s Not Right but It’s Okay (1999)

It’s Not Right but It’s Okay wydano na trzecim singlu promującym album My Love Is Your Love. Numer wyprodukował naczelny producent r&b z tamtego czasu – Rodney Jerkins. Whitney w 2000 roku otrzymała za ten utwór nagrodę Grammy w kategorii Najlepsze żeńskie wokalne wykonanie R&B. Teledysk do piosenki nakręcono do oryginalnej, albumowej wersji, do radia powędrował taneczny Thunderpuss Mix, natomiast klubom dedykowano głównie house’owo – elektroniczne remiksy autorstwa Johnny’ego Viciousa i Petera Rauhofera. Radiowy remiks Thunderpussa przez wielu krytyków był w tamtym czasie uznawany za lepszy od oryginału! Dance’owa odsłona katapultowała singiel w szczytowe partie listy radiowej i klubowej w USA, dzięki czemu na głównej liście Billboard Hot 100 nagranie dotarło do #4, a singiel sprzedał się tam w liczbie przekraczającej 1 mln egzemplarzy. Numer odbył także udane tournée po europejskich listach przebojów, kapitalnie napędzając na początku 1999 roku poświąteczną sprzedaż albumu My Love Is Your Love.


09. My Love Is Your Love (Salaam Remix/Thunderpuss 2000 Club Mix/Jonathan Peter ‘Tight Mix) / z maxi – singla My Love Is Your Love (1999)

Tytułowy kawałek z czwartego studyjnego krążka Whitney został napisany i wyprodukowany przez Wyclefa Jeana i Jerry’ego Duplessisa. Panowie byli współodpowiedzialni za sukces albumu The Score wydanego przez legendarne trio The Fugees w 1996 roku. Nie ma dziwu, że z ich współpracy z Whitney Houston wyszło prawdopodobnie jedno z najlepszych, o ile nie najlepsze nagranie w jej karierze! My Love Is Your Love to kapitalny miks reggae i r&b, który latem 1999 roku zawojował listy przebojów na całym świecie, stając się trzecim najlepiej sprzedającym się globalnie singlem w karierze Houston. Do piosenki powstał cały pakiet remiksów autorstwa Jonathana Petersa, Thunderpussa, Wyclefa Jeana i Salaama Remiego. Moim faworytem zawsze był sensualny, hopowy, wpadający momentami w dancehall Salaam Remix, jednak to typowo taneczno – transowe mixy Jonathana Petersa były najczęściej puszczanymi w tamtym czasie klubowymi wersjami tej piosenki. Dzięki świetnie poprowadzonej, wielopłaszczyznowej promocji z numeru wykuto trzeci największy taneczny przebój 1999 roku w USA. My Love Is Your Love ma w sobie jednak taką energię, że noga rwie się na parkiet nawet w rytm wersji oryginalnej! Jest to jeden z tych utworów, przy których można kapitalnie się odprężyć i można do niego wracać w nieskończoność.


08. I’m Your Baby Tonight (Extended Remix) / z singla I’m Your Baby Tonight (1990)

I’m Your Baby Tonight to pierwszy singiel z trzeciego studyjnego albumu Whitney. Za brzmienie utworu byli odpowiedzialni L.A. Reid oraz Babyface. Albumowa wersja piosenki jest utrzymaną w średnim tempie mieszanką retro – popu, r&b i new jack swingu, który w tamtym czasie mocno zyskiwał na popularności, zwłaszcza w USA. Houston odwołuje się w tej piosence do korzeni – do muzyki, która lata temu pozwoliła jej zdefiniować swój styl. Arista nie była w tamtym czasie do końca przekonana do brzmienia tego singla jak i całego albumu. Whitney chciała jednak w końcu pokazać światu siebie i swoje muzyczne inspiracje, niż iść tropem producenckich nowinek, których cały czas oczekiwała od niej wytwórnia. W efekcie płyta I’m Your Baby Tonight sprzedała się o wiele gorzej od swoich dwóch poprzedniczek. W Europie i innych nieamerykańskich rynkach piosenkę wypuszczono do radia i telewizji w bardziej taneczno – house’owej singlowej wersji Extended Remix, będącej remiksem Yvonne Turner. Utwór praktycznie od razu stał się hitem dyskotek i dołączył do sporego już w tamtym czasie grona międzynarodowych przebojów Whitney.


07. Step by Step / z albumu The Preacher’s Wife: Original Soundtrack Album (1996)

Step by Step jest piosenką napisaną i pierwotnie nagraną przez Annie Lennox. Artystka umieściła ją jako b-side singla Precious z 1992 roku. Annie osobiście wysłała utwór do Whitney i nalegała, by nagrała ona jego własną wersję. Whitney zaakceptowała piosenkę a sama Lennox pojawiła się u niej w chórkach. Cover Whitney przybrał formę tanecznego disco – house’owo – gospelowego hymnu i został wydany na początku 1997 roku jako drugi singiel z ścieżki dźwiękowej do filmu The Preacher’s Wife. Numer bardzo szybko stał się kolejnym międzynarodowym przebojem Houston. W tamtym czasie świat był złakniony nowych hitów od Whitney, a ona sama konsekwentnie od 1993 roku ich skąpiła, wciąż odwlekając nagranie studyjnego albumu. Nie miała nawet w planie My Love Is Your Love, tylko w jego miejsce pierwotnie planowano wydać greatest hits z kilkoma nowymi piosenkami. Jak to dobrze, że sesje nagraniowe z 1998 roku okazały się takie owocne!


06. Higher Love (feat. Kygo) / z albumu Golden Hour (2020) + pierwotna wersja Whitney z japońskiej edycji albumu I’m Your Baby Tonight (1990)

Whitney nagrała Higher Love – cover piosenki Steviego Winwooda z myślą o japońskiej edycji albumu I’m Your Baby Tonight. Międzynarodowi artyści nigdy nie mieli lekko w Japonii. Japonia od zawsze była zakochana przede wszystkim w lokalnych artystach. Wytwórnie płytowe, chcąc sprzedać tam krążek topowej zagranicznej gwiazdy musiały tamtejszych odbiorców trochę rozpieścić. Dlatego na japońskich edycjach płyt lądowały często bonusy nagrane specjalnie z myślą o tamtym rynku, niedostępne dla reszty świata. Japończycy mieli poczucie wyjątkowości oraz tego, że dostają więcej i chętniej sięgali po takie płyty. Wersja Houston z 1990 roku utrzymana była w stylu charakterystycznym dla płyty I’m Your Baby Tonight – taneczna mieszanka retro – popu, house’u i new jack swingu. Trzy dekady później po numer sięgnął norweski DJ Kygo, uwspółcześniając jego brzmienie do ram elektronicznego deep – trop house’u. Nagranie stało się największym pośmiertnym, międzynarodowym i klubowym przebojem Whitney Houston. W serwisie Spotify przekroczyło niedawno pułap 500 mln streamów, co uczyniło z niego największy po I Wanna Dance With Somebody streamingowy przebój Whitney. Sami wybierzcie która wersja odpowiada Wam bardziej – czy ta 1990 roku, czy współczesna. Jednego możecie być pewni – obydwie na parkiecie sprawdzą się znakomicie!


05. How Will I Know / z albumu Whitney Houston (1985)

Czy wiedzieliście, że początkowo How Will I Know zostało napisane z myślą o Janet Jackson? Dopiero kiedy Jackson odrzuciła utwór, trafił on na taśmę produkcyjną debiutanckiego krążka Whitney Houston. Syntezatorowe, czerpiące z funku i typowego ejtisowego dance – popu nagranie stało się dla Whitney singlem przełomowym. Do utworu nagrano wysokobudżetowy, ociekający kolorami, modny teledysk, który przetarł Houston drogę do trwałej emisji w MTV, które w tamtym czasie nie było zbyt przychylne czarnoskórym artystom. Whitney stała się pod koniec 1985 roku żeńskim odpowiednikiem Michaela Jacksona, który trzy lata wcześniej wdarł się do MTV wymyślnymi klipami promującymi album Thriller. Dzięki obecności w bardzo znaczącym wówczas medium, pierwsza płyta Whitney tuż przed przełomowym dla niej rozdaniem nagród Grammy w 1986 roku zaczęła szybować w szczytowe partie list przebojów, czyniąc z niej topową mainstreamową artystkę połowy lat 80. How Will I Know był pierwszym tanecznym przebojem Whitney, a jego międzynarodowy sukces spowodował nagranie przez nią w 1987 jeszcze lepszego następcy w postaci I Wanna Dance with Somebody.


04. I Learned from the Best (Junior Vasquez Disco Mix/HQ2 Club Mix) / z amerykańskiego maxi – singla I Learned from the Best (2000)

I Learned from the Best w albumowej wersji jest dramatyczną balladą łączącą w sobie najwyższej jakości pop końca lat 90. i stylowe, cholernie modne w tamtym czasie, ociekające elegancją r&b. W jej stworzenie zaangażowały się trzy wielkie persony kreujące mainstreamową rzeczywistość w latach 90. – Diane Warren, David Foster oraz oczywiście Whitney Houston. Jest to prawdopodobnie ostatnia ballada w której Whitney zawarła całą potęgę swojego głosu i wstrzyknęła w nią gigantyczny, naprawdę płynący z jej wnętrza ładunek emocjonalny, niczym nie odbiegający temu z Saving All My Love for You, Greatest Love of All czy I Will Always Love You. Numer wydano na ostatnim singlu promującym album My Love Is Your Love na przełomie 1999 i 2000 roku, kiedy tego typu ballady ustępowały już w radiu miejsca nowym, nośnym, tanecznym tworom producenckiego popu. Prawdopodobnie z tego powodu nie odniosła ona takiego sukcesu jak poprzednie single promujące My Love Is Your Love. Management Whitney miał jednak w tamtym czasie ogromne wyczucie czasu i nic co było firmowane jej nazwiskiem nie mogło być zrobione na pół gwizdka. Wydanie ballady wsparto genialnymi remiksami autorstwa Juniora Vasqueza i Hex Hectora dzięki którym numer nie schodził z szczytu tanecznej listy Billboardu Hot Dance Club/Play przez 3 tygodnie. Finalnie piosenka stała się w USA trzecim największym klubowym przebojem 2000 roku! Remiksy Junior Vasquez Disco Mix i HQ2 Club Mix zamieniły I Learned from the Best w pierwszej klasy, porywający dance’owy anthem który w tamtym czasie puszczały wszystkie najmodniejsze dyskoteki na całym świecie. Do remiksu Vasqueza Whitney specjalnie dogrywała nowe wokale. Jeśli nie słuchaliście Learned w wersji funk – disco – dance – nadróbcie to absolutnie!


03. If I Told You That (feat. George Michael) / z albumu Whitney: The Greatest Hits (2000)

Utwór If I Told You That w wersji solowej pojawił się początkowo na albumie My Love Is Your Love. Na potrzeby promocji składanki The Greatest Hits postanowiono jednak nagrać go ponownie, tym razem w duecie. Pierwotnym kandydatem do featuringu był Michael Jackson. Król Popu był jednak w tamtym czasie pochłonięty pracą nad albumem Invincible. Poza tym nie da się nie zauważyć producenckiego podobieństwa między If I Told You That a singlem zwiastującym powrót Jacksona – You Rock My World. Obydwa utwory wyprodukował rozchwytywany w tamtym czasie Rodney Jerkins aka Darkchild. Logiczne było, że Jackson wolał skupić swoją energię na własnym cacku, zrodzonym ze współpracy z Darkchildem. Na featuringu u Whitney wylądował więc drugi kandydat – George Michael. George dograł swój wokal, który następnie wkomponowano w solową wersję znaną z albumu Whitney. Mimo, że nieznacznie zmieniono aranżację, to kompozycja nadal pozostała modnym, tanecznym r&b z najwyższej półki. Uśmiechnięta, energetyczna Whitney i boski George we wspólnym numerze to było coś! To potworne, że dzisiaj, dwie dekady później nie ma z nami już ani Houston, ani Michaela.


02. I’m Every Woman / z albumu The Bodyguard OST (1992)

Mieniący się disco – funkiem lat 70. I’m Every Woman był w 1978 roku debiutanckim singlem Chaki Khan. W chórkach przeboju wydanego przez Chakę śpiewała w tamtym czasie matka Whitney – Cissy Houston. Możliwe, że rozmaite powiązania Cissy z Chaką spowodowały, że na początku lat 90. zrodził się pomysł, by Whitney nagrała swoją wersję tego przeboju. House’owo – taneczna, niebywale żywiołowa i cholernie trafiająca w ówczesny mainstream wersja Whitney trafiła na ścieżkę dźwiękową do filmu The Bodyguard. Piosenkę wydano na drugim singlu, w momencie kiedy I Will Always Love You był dopiero w połowie swojej bytności na szczycie amerykańskiego Hot 100. Dzięki zamasowanej promocji i sukcesowi, który odniósł The Bodyguard I’m Every Woman zrobił o wiele większy międzynarodowy sukces niż pierwotna wersja Chaki. Ścieżka dźwiękowa na której znalazł się cover Houston sprzedała się na całym świecie w blisko 45 mln egzemplarzy! W teledysku do wersji Whitney jako cameo pojawiła się sama Chaka Khan a także Cissy Houston oraz stojący u progu wielkiej popularności girlsband TLC.


01. I Wanna Dance With Somebody (Who Loves Me) / z albumu Whitney (1987)

Największy taneczny przebój Whitney Houston został napisany przez duet, który był odpowiedzialny wcześniej za hit How Will I Know. Początkowo jego autorzy – Shannon Rubicam i George Merrill z myślą o Houston napisali numer Waiting for a Star to Fall. Piosenka nie spodobała się jednak ówczesnemu szefowi Aristy i ostatecznie trafiła do popowego duetu Boy Meets Girl. Dopiero po odrzuceniu pierwszej propozycji Rubicam i Merrill stworzyli I Wanna Dance with Somebody. Demo nagrania spodobało się Clive’owo Davisowi, jednak zupełnie nie miał do niego przekonania producent Narada Michael Walden. Ostatecznie Houston nagrała utwór i wydano go na pierwszym singlu promującym jej drugi studyjny album Whitney. Mimo, że nagranie odniosło nieprawdopodobny komercyjny sukces na całym świecie, zostało bardzo chłodno przyjęte przez ówczesną krytykę! Numerowi zarzucano brak oryginalności i duże podobieństwo do przeboju How Will I Know a także do ostatnich dance – popowych dokonań Cyndi Lauper. Mimo tego odzew publiczności obronił Somebody a sama Whitney otrzymała za ten utwór nagrodę Grammy w kategorii Najlepsze żeńskie wokalne wykonanie pop. Piosenka przetrwała próbę czasu, stając się z biegiem lat flagowym tanecznym hymnem Whitney a w dobie streamingu wybiła się jako najczęściej odsłuchiwany utwór z jej katalogu.