1. Murder on the Dance Floor został wydany 3 grudnia 2001 roku jako drugi singiel z debiutanckiego albumu Sophie Ellis – Bextor Read My Lips.
2. Piosenkę nagrywano na początku 2001 roku w londyńskim, nieistniejącym już studiu Mayfair.
3. Gregg Alexander napisał Murder w momencie kiedy był bardzo zdenerwowany. Jak wspominała Sophie: Ton całości nadaje w dużej mierze demo napisane przez Gregga Alexandra. Powiedział mi, że napisał ten numer w momencie, kiedy chciał wyjść do klubu, ale nie mógł, ponieważ jego samochód nie chciał odpalić. Wtedy usiadł w samochodzie z gitarą akustyczną i zaczął pisać Murder. Nagrał to na magnetofon kasetowy i był to naprawdę luźny numer. Tak naprawdę nie było w nim zwrotek, tylko on śpiewał jakieś bzdurne teksty. Ale miał już refren.
4. W wywiadzie dla Music Week z 2019 roku Sophie wyznała, że nagrywanie Murder było dla niej niezwykle pozytywnym doświadczeniem: Pamiętam, że byłam w dość nowoczesnym studiu i puszczano mi kasetę z tym dość szorstko brzmiącym nagraniem. Postanowiłam to dopracować i dokończyłam tekst – poszło mi całkiem łatwo i przyjemnie. To zapoczątkowało naszą współpracę [z Greggiem] przy kilku różnych sprawach.
5. Gregg Alexander bardzo hojnie pozwolił zaangażować się Sophie w dokończenie piosenki, ale początek współpracy zgodnie z jej wspomnieniami był dość specyficzny: Skończyliśmy tekst i pamiętam, że Gregg zadzwonił do mnie po tym jak już go zaśpiewałam. To jest dość dziwaczny facet. Jest uroczy i utalentowany, ale nawet się nie przywitał tylko powiedział: Sophie, lepiej nie kradnij ruchów, Sophie!* Nie potrafiłam stwierdzić, czy naprawdę był na mnie zły, czy nie. Na szczęście później okazało się, że był szczęśliwy.
* Gregg odniósł się wtedy bezpośrednio do dopisanego przez Bextor fragmentu tekstu „you’d better not steal the moves, DJ!”
6. Bextor przyznała, że Murder jest trochę dziwną, popową piosenką o stosunkowo prostej strukturze ale z świetną linią basu kierującą ją w stronę disco: [Murder] ma naprawdę genialną linię basu, którą zagrał Guy Pratt, który ma wyjątkowy talent do łączenia melodii z linią basu. W dyskotece, jeśli sekcja rytmiczna nie robi tego, co do niej należy, to nie jest to dyskoteka.
7. W tekście artystka zachęca słuchaczy do oderwania się od problemów codzienności i przetańczenia z nią całej nocy, ponieważ życie jest zbyt krótkie, aby tracić czas na stres i bycie wyłącznie poważnym. Parkiet taneczny jest miejscem, gdzie ludzie mogą być kimkolwiek chcą, wolni od osądu i krytyki, co ma pozwalać im tańczyć i wyrażać siebie bez strachu. Każdy tam może wyjść ze swojej strefy komfortu i spróbować czegoś nowego.
8. Murder jest największym międzynarodowym przebojem Sophie Ellis – Bextor. Piosenka wdarła się do Top 10 zestawień m.in. w Australii, Kanadzie, Danii, Francji, Irlandii, we Włoszech, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, utrzymując się w nich przez wiele kolejnych tygodni. Na paneuropejskiej liście European Hot 100 utwór dotarł w 2002 roku do #12, ale miało to związek z różnymi i nielicznymi datami wydania singli fizycznych w poszczególnych regionach Europy.
9. Wydanie Murder na drugim singlu okazało się zbawienne dla albumu Read My Lips. Publiczność początkowo słabo przyjęła studyjny debiut Bextor – płyta mimo dobrego startu na listach (#4 w UK) w ciągu zaledwie kilku tygodni spadła w końcowe partie wielu zestawień. Od Bextor oczekiwano wówczas czegoś w stylu singla Groovejet (If This Ain’t Love), a syntetyczna, dość ciężka stylistyka disco – dance – popu rodem z lat 80. zaprezentowana w zwiastującym album singlu Take Me Home (coverze utworu Cher) okazała się nie do przyjęcia na dłuższą metę dla ówczesnych stacji radiowych i ich słuchaczy. Dopiero wydanie Murder on the Dance Floor na kolejnym singlu odmieniło los całego wydawnictwa. Kiedy utwór okazał się przebojem natychmiast wydano nową, 12 – trackową edycję albumu, która w styczniu 2002 roku dotarła w Wielkiej Brytanii do #3. Pół roku później wydano kolejną, tym razem 15 – trackową edycję, która dotarła tam jeszcze wyżej, na swoją najwyżej notowaną pozycję – #2.
10. Teledysk wyreżyserowała Sophie Muller odpowiedzialna wcześniej za teledysk do Take Me Home. Akcja wideo rozgrywa się podczas konkursu tanecznego. Nagrodą dla zwycięzcy jest para złotych butów i duża nagroda pieniężna. Chętna i desperacko nastawiona na zwycięstwo Sophie potajemnie eliminuje kolejnych zawodników stosując podstępne sztuczki. W końcu, po wyeliminowaniu większości konkurencji koncentruje swoją uwagę na trójce sędziów. Rozpylając trochę chloroformu eliminuje jedyną kobietę w jury a następnie wykorzystując swoją kobiecość i piękno zabiega o względy męskich sędziów, uwodząc jednego z nich. W końcu głównemu sędziemu, ku dezaprobacie reszty uczestników udaje się przekonać drugiego do wyłonienia jej jako zwycięzcy. Zgodnie z słowami Sophie: Kręcenie tego wideoklipu było jednym z moich najczęśliwszych doświadczeń!
11. Pomysł na wideo zrodził się po obejrzeniu przez Sophie filmu Czyż nie dobija się koni? z 1969 roku będącego historią ludzi próbujących zdobyć nagrodę w maratonie tanecznym w czasach wielkiego kryzysu: Tak zrodził się pomysł, że może zorganizujemy konkurs taneczny, w którym staram się zrobić wszystko, co w mojej mocy, żeby wygrać!
12. Sophie chciała teledyskiem do Murder wyjść z ram ówczesnego, ociekającego lukrem popu, którego twarzą były młode gwiazdy i zespoły kierowane przez teamy producenckie a w ich wideoklipach wszyscy udawali najlepsze kumpele i kumpli: Nie chciałam tego [w tym wideo]. Chciałam być naprawdę nieprzyjemna, chciałam być nikczemną dziewczyną, która jest okrutna i zła!
13. W roli głównego sędziego wystąpił kanadyjski aktor Colin Stinton, który zagrał w 2007 roku jedną z głównych ról w filmie Ultimatum Bourne’a.
14. Utwór był w 2002 roku najczęściej odtwarzaną piosenką w europejskich stacjach radiowych.
15. Bextor przyznała, że tytuł piosenki mimo, ze bardzo zapada w pamięć to na początku przez wiele osób był mylony z piosenką Michaela Jacksona Blood on the Dance Floor. Artystka dodała także: Jedyną uciążliwością, związaną z tytułem jest to, że odczuwam naprawdę dość dużą presję aby nigdy nie zostać zamordowaną w żadnym klubie nocnym, ponieważ moja śmierć od razu byłaby żartem!
16. Murder jako największy przebój Bextor jest obok singla Groovejet (If This Ain’t Love) najchętniej wykonywanym przez nią utworem na żywo. W ciągu 22 lat od premiery artystka wykonała go live 374 razy.
17. W 2019 roku Sophie nagrała Murder ponownie na potrzeby orkiestrowego albumu The Song Diaries: Poszliśmy w dość dziwnym kierunku. Pracowałam z Edem Harcourtem i on zasugerował, aby zrobić ten kawałek po hiszpańsku, więc założyliśmy kastaniety. David Arnold zajął się dodatkową produkcją. Dołączył do całości tupanie nogami i klaskanie w dłonie – wyszło naprawdę solidnie z imprezowym charakterem.
18. Pod koniec 2023 roku piosenkę użyto w kluczowej scenie czarnej komedii Saltburn. Sophie nie wahała się ani chwili, kiedy została poproszona o użyczenie piosenki na potrzeby filmu: Otrzymałam krótkie streszczenie tego, w jaki sposób utwór zostanie wykorzystany. Wiedziałam więc, że będzie to koniec filmu i że będzie tam ktoś tańczący nago. Wiedziałam też, że to film w reżyserii Emerald Fennell i pomyślałam: „Wchodzę w to, brzmi fajnie, chcę zobaczyć jak to będzie wyglądało.” W końcu, na wspólnym pokazie z rodziną obejrzałam film zanim został wydany i wszyscy go pokochaliśmy. [Murder] to dość hedonistyczny utwór. Emerald powiedziała, że nie przychodzi jej do głowy żadna inna piosenka – to musiała być ta! Co za wizja!
19. Bextor nie spodziewała się, że użycie piosenki w filmie Saltburn da jej drugie życie na listach przebojów: Jedną z rzeczy, na którą nigdy nie się przygotowywałam jest fakt, że kiedy wypuszczasz coś w świat, jakąkolwiek nową muzykę, to wyrusza ona w swoją własną podróż. I jesteś gotowy na tę przejażdżkę, ale prowadzi ona także do miejsc, których się nie spodziewasz. To, co się stało z tą piosenką teraz, kiedy trafiła do wielu nowych ludzi, których nawet nie było jeszcze na świecie, gdy usłyszeli ją po raz pierwszy, jest po prostu spektakularne!
20. Występ z udziałem Barry’ego Keoghana pod koniec filmu Saltburn wygenerował wiral w mediach społecznościowych, którego częścią stała się sama Sophie Ellis – Bextor. W jednym z filmików na TikToku Bextor odtworzyła ruchy Barry’ego ubrana w cekinowy strój i poroże.
21. Szał na Murder rozpoczął się dokładnie wraz z końcem 2023 roku, kiedy 31 grudnia utwór w serwisie Spotify zanotował 340% wzrost dziennych odtworzeń do poziomu 1,5 mln streamów. Wydawać by się mogło, że był to głównie efekt sylwestrowych playlist, ale nie do końca w tym przypadku. W kolejnych dniach streaming utworu jeszcze bardziej wystrzelił w górę przebijając w drugiej połowie stycznia barierę 3,5 mln globalnych odtworzeń w ciągu dnia. Dla porównania, średnia tygodniowa liczba odtworzeń piosenki w tym serwisie za cały ubiegły rok wyniosła niecałe 292 tys. streamów.
22. Popularność filmu Saltburn wywołała niemałe zainteresowanie piosenką także w USA. W efekcie, na początku stycznia 2024, po ponad dwóch dekadach kariery Sophie po raz pierwszy pojawiła się na liście Billboard Hot 100, debiutując z utworem Murder na #98. Tydzień później numer wspiął się na #58.
23. Murder jest najchętniej oglądanym teledyskiem Bextor w serwisie YouTube. Na fali popularności filmu Saltburn widownia wideo przekroczyła tam 100 mln wyświetleń (dane na 01/2024).
24. Utwór z liczbą 291 mln odtworzeń (stan na 01/2024) jest najczęściej streamowaną piosenką Brytyjki na platformie Spotify. Biorąc pod uwagę pozostałe serwisy streamingowe audio całkowitą liczbę streamów utworu można oszacować dzisiaj na niemal 1 mld!